Annons

Jonas Parandian
Naprapaten Jonas Parandian skriver om hälsa, träning och hur du mår som en kung!

Annons
 

Tv4, hur kan ni låta någon stå och säga i Nyhetsmorgon att träning är farligt?

Vi behöver inte ortopeder i morgonsoffan som står och säger att träning är farligt. Som skrämmer vuxna människor från att träna på egen hand och som påstår att träning med fel teknik eller val av fel övning kan resultera i att man blir skadad för livet och aldrig mer kan träna igen. Träning är hälsofrämjande och vi mår bra av det!

Förra veckan bjöd Tv4 in en ortoped till Nyhetsmorgon som stod och pratade om träning på ett sätt som gjorde mig ganska upprörd. Här kan ni se klippet i sin helhet. Nu har det gått en vecka, men jag har fortfarande inte kunnat släppa det. Jag är inte den enda som reagerat på det hon sa, jag fått massor av upprörda meddelanden av mina följare på instagram @naprapatjonas och även från kollegor som gått i taket över hur hon uttalade sig om träning. Det hon sa inte bara skrämmer folk, det är också felaktigt.

Annons

Tv4, hur kan ni låta någon stå och säga i Nyhetsmorgon att träning är farligt?

Innan jag går igång vill jag först säga att jag har en stor respekt för ortopeder, och jag har lärt mig enormt mycket av just ortopeder genom åren. Speciellt när jag gjorde min legitimationspraktik och fick möjligheten att vara med som operationsassitent på ortopedkirurgen. Vi bytte knän och höfter på löpande band. De arbetade stenhårt, utan pauser och med en enorm effektivitet – och var trots detta extremt noggranna.

Det problematiska med att svinga en sex kilo tung kettlebell är att ALL kraft kommer i ryggen. Och om man inte är tränad i coren så får man besöka ortoped i dagarna efter och sen kanske aldrig någonsin kunna träna igen sen.

Jag är inte ensam om att hysa stor respekt för läkarkåren. Det är det många som gör.

Det är här det blir problematiskt.

För när det är så många som lyssnar på en och verkligen tror på vartenda ord som sägs så blir det ju knasigt när budskapet som tittarna nås av är att träning är farligt! För visst är det väl så att träning, tvärtom, är något extremt bra och hälsofrämjande?

Jag har fått många upprörda meddelanden på min instagram @naprapatjonas. Jag tänkte passa på att ge mina svar här.

Ortopedens påståenden – mina svar

Ortopeden: “Jag vill höja ett varningens finger till alla som tränar själv på egenhand, egenträning, där ingen står och tittar på.”

Mitt svar: Var inte rädda för att träna själva. Du kan lära dig otroligt mycket av att göra det, men träna medvetet och välj rätt belastning för övningen och rörelsen du ska utföra.

Ortopeden: ”Om man är elitskidåkare med jättestora lårmuskler så får man göra utfallssteg bäst man vill. Men om man är 40-, 50-, 60+ så är 3×10 stycken utfallssteg helt otroligt mycket och skadligt.”

Mitt svar: 3×10 stycken utfallssteg är inte otroligt många och det behöver inte vara skadligt! Istället för att undvika den här övningen och vara rädd för den se då till att bygga upp styrkan och stabiliteten så att du i framtiden klarar av den med god teknik. Är du för svag och inte klarar av att utföra övningen kontrollerat finns många bra alternativ. Testa att göra split squats eller split squats med främre foten på en step up-bräda. Att sopa problemen under mattan är ingen långsiktig lösning och vill du leva ett långt aktivt liv till exempel vandra i fjällen så är det en utmärkt övning.

A post shared by Jonas Parandian (@naprapatjonas) on

 

Ortopeden visar upp en 4kgs-kettlebell och säger: ”Den här kettbellen ser väldigt lätt ut. Den väger fyra kilo men är väldigt väldigt mycket tyngre än vad den ser ut.”

Mitt svar: Vad väger mest, en fyra kilos kettlebell eller en fyra kilos matpåse? Förlåt, men det här är ju så dumt. En fyrakilos kettlebell är och kommer alltid att väga fyra kilo. Ortopeden pratar om hävarmar och om hur farligt det är att hålla vikten ut från kroppen. Kroppen är gjord för att användas. Den blir starkare av belastning, men som med allt annat så kan det självklart bli för mycket. Är du osäker på vad som är för mycket så börja lite lättare.

Ortoepden: ”Det problematiska med att svinga en sex kilo tung kettlebell är att ALL kraft kommer i ryggen. Och om man inte är tränad i coren så får man besöka ortoped i dagarna efter och sen kanske aldrig någonsin kunna träna igen sen.” 

Mitt svar: Kanske aldrig någonsin kan träna sen? Wow. Det här uttalandet skulle ju till och med kunna skrämma Kalle Wahlström från att använda sina kära kettlebells. Om man vill leva ett aktivt liv där man utsätter kroppen för externa vikter, till exempel lyfta barn, eller kånka på väskor är det också viktigt att man är stark i dessa rörelser. Och för att bli stark i den här rörelsen så måste man belasta den. Gå inte in på gymmet och var rädd. Ha en lekfull inställning till träningen. Vill du testa att svinga en kettlebell som väger sex kilo, så gör det. Tror du att det är för tungt? Ta en lättare och svinga lugnare! För lätt? Välj en tyngre!

Ortopeden: ”Om man har ont i axeln och får axelövningar som ska utföras ovan arm- och axelnivå så blir man garanterat inte bättre.” 

Mitt svar: Att garantera att man inte kan bli bättre av att göra såna övningar är helt felaktigt. Det finns måna som framgångsrikt rehabiliterat sina axlar där såna övningar varit en del av programmeringen. Mitt svar är: Det beror på! I det akuta skedet så kan självklart vissa övningar vara för provocerande men om du på lång sikt vill ha en funktionell arm och axel och till exempel vill kunna byta glödlampan när den har gått, vinka till någon på stan eller high five:a din bästa vän så är det viktigt att bygga upp en stabilitet, rörlighet och styrka med armen i den positionen. Så i din rehab kan du med andra ord i många fall träna över arm- och axelnivå. Använder du inte den typen av rörelse, finns däremot en risk att du förlorar den. Use it or lose it!

Ortopeden: “Det är otroligt viktigt att man har lite vikt och att man gör många repetitioner och att “Träna utan vikt””

Mitt svar: Själva grejen med träning är ju att belasta kroppen. Och om ortopeden är lite slarvig i sitt uttalande och menar att man ska använda sig av endast kroppsvikt så blir det också lite fel. Fria vikter kan många gånger vara ett bättre sätt att kontrollerat bygga upp styrkan och stabiliteten än vissa kroppsviktsövningar. Kroppsvikten kan dessutom vara tyngre att jobba med än fria vikter, beroende på övning.

Om man inte ska styrketräna, vad ska man göra då?

Orotopeden rekommenderar istället alla att träna cirkulationsträning och hänvisar till roddmaskinen och spinncykeln. Jag håller inte med här heller. Om du har ett arbete där du sitter flera timmar om dagen så försök att göra något annat på gymmet än att just sitta. Gör din kropp en tjänst och sätt dig inte i en maskin och träna. Rör kroppen på så många olika sätt du kan.

Vad tror ni? Är vi människor verkligen gjorda för att bara röra på oss på ett visst sätt och måste undvika rörelser för att inte skada oss? Stämmer det att skaderisken ökar så fort vi tappar den perfekta hållningen, rör oss utanför räta linjer och de ”tekniskt korrekta” sätten vi idag har lärt oss att vi ska lyfta och röra oss på?

Eller ökar skaderisken för att vi har tillbringat för lite tid i dessa “felaktiga” positioner, och att det i sin tur har gjort att stabiliserande muskler och ligament, som ska skydda leder och andra strukturer, försvagats?

Jag tror att man med medveten och smart träning långsamt kan bygga uppe stark kropp. Att det är belastningen och doseringen som avgör om det blir för mycket eller inte. Din kropp är gjord för att röra på sig på mer än bara ett “tekniskt korrekt” sätt. Det finns självklart en risk med all träning och rörelse. Jag väljer att ta kalkylerade risker!

Ring mig nästa gång, Tv4!

 

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar