Annons

Jonas Parandian
Naprapaten Jonas Parandian skriver om hälsa, träning och hur du mår som en kung!

Annons
 

Så hittar du träningsmotivationen

Behöver du en extra spark i baken för att få träningen gjord? Då har du kommit rätt. Så här tar du tag i träningen – även när du inte har lust.

Träning är inte alltid roligt. Som med allt annat i livet så är vissa dagar tyngre och det kan ta emot att komma iväg till gymmet. Det kan vara extra tungt om du har skadat dig och inte kan träna det du tycker om och tvingas ut i gymmets “skamvrå” där du får göra tonvis av reps av massor av tråkiga rehabövningar.

Att motivationen sviker i perioder kan också höra ihop med att det är extra mycket att göra på  jobbet, eller att du har fullt upp hemma. Det kan vara saker som måste tas i tu med och saker som måste bli gjorda. Men om du alltid är upptagen och aldrig har tid över till att göra det du vill, så har du förlorat kontrollen över ditt liv. Håller du med?

om du alltid är upptagen och aldrig har tid över till att göra det du vill, så har du förlorat kontrollen över ditt liv

squat

Sätt dig ner i squat och fundera på om sättet du lever på idag stämmer överens med dina mål och hur du vill leva.

En gång kom en patient till mig som hade väldigt ont i ryggen. Han hade många egna företag, arbetade väldigt hårt och tjänade massor av pengar. Han hade stora villor och lyxiga våningar på flera exotiska platser runt om i världen och på varje ställe hade han dyra båtar och snabba bilar. När han kom till mig hade han fått så kraftiga problem med ryggen att han var i konstant smärta. Han kunde varken sitta, stå eller ligga utan att ha ont. Jag behandlade honom och han fick övningar att göra. Trots att jag förklarade för honom att det var dåligt för hans rygg att sitta så långa dagar i möten och att ryggen inte skulle bli bra om han fortsatte på det viset så gjorde han inga förändringar. För varje besök blev han bara sämre och sämre. Han ”hann inte med” att göra övningarna utan prioriterade sitt arbete högre än sin egen hälsa. Det var viktigare för honom att tjäna mer pengar än att bli bra i ryggen.

Du som har haft diskbråck och ischias vet att nervsmärtan kan vara väldigt intensiv. Om du har konstant ont, och varken kan stå sitta eller ligga utan att ha ont så spelar det ingen roll hur fina hus du har, hur stor din pool är eller hur många lyxiga bilar som står i garaget. De grejerna betyder inget då. Och du kan framför allt inte njuta av det om du aldrig tar ledigt eller unnar dig semester.

Till slut, efter alldeles för lång tid, började han inse vad som pågick och började lyssna på mig, men då hade det gått så mycket längre än vad det hade behövt göra om han tagit tag i problemet från början. Det här är ett extremfall så klart, men det är faktiskt inte ovanligt att människor prioriterar sitt arbete och andra saker på bekostnad av sig själva och sin egen hälsa, medvetet eller omedvetet. Bli inte en av dem!

Här tänkte jag dela med mig av lite tips som kan guida i rätt riktning och som kan göra dig mer motiverad till att träna.

Sätt upp mål.

Det kan vara både långsiktiga och kortsiktiga, men det är viktigt att du definierar dem. Har du ett klart och tydligt mål med träningen så blir det betydligt lättare att nå dit. Av erfarenhet så har jag märkt genom mina klienter att det inte alltid är så lätt att sätta upp mål som är tydliga. Om det hade varit enkelt hade fler gjort det. Många gånger när jag frågar mina klienter vad de har för mål med sin träning så har de inte ett tydligt svar, och även om de får flera dagars betänketid så har de svårt att precisera målen. Vissa frågar till och med mig om vad de bör ha som mål.

Är du en av de som har svårt att definiera dina mål? Ställ dig de här frågorna!

Var är du nu? Var vill du vara? Hur ska du göra för att komma dit?

Nu har du satt upp ett mål eller flera, bra! En sista snabbcheck, är det här mål som verkligen överensstämmer med vad DU vill uppnå? Vare sig det handlar om att du vill vara så stark att du kan bestiga ett högt berg, så snabb att du kan springa milen under 40 minuter,  klara av att stå på händer eller må så bra som möjligt, så måste målet vara kongruent med din dröm och det du vill uppnå. Om det inte överensstämmer helt, om du inte riktigt känner att det är det här du vill till hundra procent, så är det kanske lika bra att ändra eller byta ut det mot något som faktiskt du vill.

Bra! Nu har du ett tydligt mål som Du vill uppnå! Nu är det betydligt lättare att finna motivationen även de tyngsta dagarna.

Funderar du på att hoppa rehabövningarna? Ställ dig frågan –kommer det här att ta mig närmre mitt mål och min dröm?

Kommer du komma närmre ditt mål om att bestiga ett högt berg om du går till gymmet och gör dina rehabövningar som ska stabilisera och stärka ditt knä? Ja! Det är betydligt lättare OCH roligare att göra saker som tar dig närmre dina mål och drömmar!

Mät dina framsteg.

Att mäta dina framsteg gör träningen roligare. Vidga dina vyer, det är inte bara kilon på stången och hur många reps du kan göra som du kan förbättra dig i, utan även hur du kan förbättra kvaliteten i en rörelse. Till exempel att kunna gå djupare i böjen eller att i stället för att göra massor av chins med hakan precis ovanför stången sträva efter att komma ännu högre upp, stången till halsen, till bröstet? Hur högt kan du komma? Eller försök bli snabbare och explosivare.

Jag strävar efter alltid att slå rekord i stretching. Att bara stretcha utan att se vart det leder, om du verkligen blir rörligare, är inte kul.

Gör något roligt av något tråligt.

Vad gör träningen roligt? Något som fungerat bra för mig till att motivera mina klienter är att paketera in “tråkiga” övningar i en WOD, så att det blir som en liten cirkelfys.

Till exempel

A1. en stabiliserande övning för att stärka rotatorcuffen

A2. en övning som är bra för din rygg

A3. en stretchövning för dina höfter

Gör så många varv du kan på 10 minuter. Kvalitet i varje repetition!

Kör hårt!!!

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar