Annons

Jonas Parandian
Naprapaten Jonas Parandian skriver om hälsa, träning och hur du mår som en kung!

Annons
 

Så här tränar UFC-fightern Jycken Cedenblad inför jakten på sin 5:e raka seger.

Jycken har fyra raka segrar i UFC och har nu ställt in siktet på nästa match och jakten på sin femte. Har har det senaste året fokuserat mycket på sin rörlighet och det har gett stora resultat. Här kan ni läsa mer om hans senaste träningsupplägg.

Till skillnad från många andra idrotter som tex fotboll och hockey, så saknar Mange förutbestämda perioder under året då han kan stärka och bygga upp sin kropp. Som MMA-fighter har han ingen försäsong för en uppygnadsfas. Han vet aldrig riktigt när nästa fight är. Han kan självklart lämna in önskemål och få bestämma på ett ungefär när det ska vara, men om han erbjuds en titelfight då vill han vara redo att kunna ta den på kort varsel och fortfarande vara i form.

Mange har fokuset inställt på nästa match.

Mange har fokuset inställt på nästa match och går för sin femte raka seger i UFC.

De få gångerna det finns tid och möjlighet att bygga upp den strukturella styrkan, att balansera ut ojämnheter i kroppen, förbättra svagheter och ha tid att lägga på sig massa och bygga muskler är oftast som nu direkt efter en match.

Conor McGregor berättade inför sin titelfight mot Aldo hur han för första gången någonsin i sin karriär vaknat upp innan en fight utan att ha ont i kroppen. Detta tack vare ryggradsrörelserna som Ido Portal lärt honom

Mange har jobbat väldigt målmedvetet med rörlighetsträningen det senaste året och det har gett resultat. 

Mange har jobbat väldigt målmedvetet med rörlighetsträningen det senaste året och det har gett resultat.

Vi hade ett möte i veckan där vi planerade hans fys- och rörlighetsträning de kommande 7 veckorna. Den här perioden kommer vi att fokusera på funktionell hypertrofi i styrketränignen samt att öka rörligheten och förbättra rörelsekomplexiteten i övningarna.

Jycken Cedenblad värmer upp ryggraden och nacken med spinal waves.

Jycken Cedenblad värmer upp ryggraden och nacken med spinal waves inför träningspasset.

I går startade vi uppvärmningen med spinal waves som jag har lärt mig av Ido Portal och Shai Faran. Dessa ryggradsrörelser mjukar upp och stärker ryggraden på ett unikt sätt. Det finns ett gammalt kinesiskt ordspråk som lyder ”You´re only as old as your spine” Och det ligger mycket sanning i det. Som MMA-fighter får ryggraden ta mycket stryk. De flesta fighters vaknar upp på morgonen, slänger i sig lite frukost, borstar tänderna och går till gymmet. Där värmer de knappt upp innan de kör flera ronder av hård sparring. Sen hem igen. Vila. Tillbaka till gymmet för mer hård träning. Folk som drar och sliter i deras nackar. De blir nedtagna och kastade och deras ryggar får ta mycket stryk. Resultatet är kroppar som blir stelare och ryggar och nackar som värker.

Conor McGregor berättade inför sin titelfight mot Aldo hur han för första gången någonsin i sin karriär vaknat upp innan en fight utan att ha ont i kroppen. Detta tack vare ryggradsrörelserna som Ido Portal lärt honom. Hur de mjukade upp, lossade på knutar och öppnade upp rörelse i ryggraden han tidigare inte haft.

Så hårt som Jycken körde igår så kan inga spinal waves, hur många han än gör, rädda honom från en brutal träningsvärk i dag!

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar