Annons

Jonas Parandian
Naprapaten Jonas Parandian skriver om hälsa, träning och hur du mår som en kung!

Annons
 

Så här njuter jag av snökaoset

Alla klagar på snön men egentligen kanske du borde klaga på din egen balans. Den här enkla övningen gör att du slipper vara Bambi på hal is i vinter!

Mitt i snökaoset så lämnade jag och några vänner Stockholm och åkte uppåt i landet till stugan i skogen. Snön vräkte ner, det var dålig sikt och jag tror att det var en hel del bilar som slirade runt på sommardäck. Men vi tog det lugnt och lät det ta lite längre tid än vad det brukar att komma fram.

Annons

Väl framme så var vi tvungna att skotta bort stora snövallar för att komma in på den lilla vägen som leder fram sista biten till stugan. Vi tände en eld i öppna spisen, gjorde i ordning middagen och sedan planerade vi för morgondagen. Vi bestämde oss för att vi skulle ut i skogen och planen var väl egentligen – ingen plan! Det är så lugnt uppe i stugan. När man håller andan och står stilla så hörs ingenting.

Fina vinterdagar.

Fina vinterdagar med mycket snö.

Dagen därpå när vi vaknade upp så hade det slutat att snöa och himlen var klarblå. Snön hade brett ut sig som ett stort och tjockt täcke över hela ängen och den ståtliga mörkgröna skogen som omringar huset hade klätts i vinterskrud och var nu ännu ståtligare. Trädens grenar bågnade och tyngdes ner och snön gnistrade så vackert i solljuset. Där och då kände jag: Varför klaga på snökaoset, när man kan njuta av det?

Så jag gav mig ut det första jag gjorde den dagen, för att hämta vatten i brunnen till morgonkaffet och gjorde sedan i ordning en stor äggröra till frukost.

Efter frukosten så begav vi oss ut i skogen och snön. Tycker du att det låter jobbigt? Kanske är det ett tecken på att din kropp har blivit för bekväm av vårt moderna samhälle. Ge dig ut och scanna av kroppen samtidigt! Ute i naturen avslöjas nämligen kroppens svagheter snabbt, det märks om du har dålig kondition eller är svag. Varje stegisättning du gör är olik den andra när du går på ojämnt underlag. För fötter, knän och höfter som är vana vid att allt är platt och hårt blir det en omställning när underlaget varierar och det plötsligt kan vara halt och både mjukt eller hårt. De stabiliserande musklerna får jobba hårt när man går i skog och mark men även balansen ställs på sin spets när man tvingas balansera på ojämna stenar och gå över nedfallna träd.

Varje stegisättning du gör är olik den andra när du går på ojämnt underlag. För fötter, knän och höfter som är vana vid att allt är platt och hårt blir det en omställning när underlaget varierar och det plötsligt kan vara halt och både mjukt eller hårt.

Just dålig balans är det faktiskt många som har. Många av mina klienter får ett tufft uppvaknande när de upptäcker att de inte klarar av att utföra de enklaste stretchövningarna, just eftersom deras dåliga balans begränsar dem. Det låter kanske enkelt att till exempel stå på ett ben och röra på kroppen på olika sätt, men dålig träning och för mycket gång på plana golv i stället för ute i skog och mark, gör att det faktiskt är en tuff nöt att knäcka för det flesta.

Pulsa i djupsnö får igång pulsen.

Pulsa i djupsnö får igång pulsen.

Gör ett snabbt balanstest!

Utförande: Studsa på ett ben i 60 sekunder. I stället för att bara hoppa som vanligt på ett ben ska du hålla benet du hoppar på sträckt, så att det är vaden som får jobba. Direkt efter 1 minut ska du balansera på ett ben med slutna ögon, samma ben som du precis hoppat på, i ytterligare 60 sekunder. Klarar du att balansera så utan att sätta i den andra foten? Om inte: Räkna hur många gånger du satte ner foten och förbättra resultatet till nästa gång. Det är en rolig övning, för det går snabbt att träna upp balansen.

Jag och alla mina vänner njöt av att vara ute i snön. Vi pulsade i knädjup snö, följde djurspår, kröp, hoppade och balanserade. I fem timmar var vi utomhus  innan vi beslöt oss för att vända hemåt och göra i ordning en vedeldad bastu. Det tog ett litet tag att få fart på elden och koka igång den stora grytan som vi fyllt med vatten, så det hann bli riktigt mörkt innan bastun var varm.

När det blir mörkt här uppe vid stugan så lyser stjärnhimlen klart och tydligt och utan ljusföroreningarna inne i stan så tappar man nästan hakan när man ser stjärnorna riktigt skarpt och kan njuta av hur månskenet lyser upp och speglar sig i allt det vita. Vi varvade bastubadet med att springa ut och rulla oss i snön, med månskenet som enda strålkastare. Det var helt perfekt snö! När det är så där kallt håller sig snön lika mjuk och fin som när den precis fallit. Vi gjorde riktiga snöänglar (Ej sådana där när man ligger på rygg utan face down, ansiktet neråt.), sprang stora varv på ängen i månskenet, dök ner och simmade i snön!

Jag lovar att om du också testar det här i stället för att förbanna kollektivtrafiken och snöröjningen i vintertid så kommer vinterhalvåret att kännas betydligt lättare.

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar