Annons

Jonas Parandian
Naprapaten Jonas Parandian skriver om hälsa, träning och hur du mår som en kung!

Annons
 

Plankan är slöseri med tid

Plankan är en av de populäraste övningarna på gymmet för att stärka upp coremusklerna. Men hur effektiv är den egentligen?

Hörni, vi måste snacka om plankan. Många gör den för att stärka coren, andra för att bygga ett funktionellt sexpack. Personliga tränare använder den för att mäta bålstyrka – samtidigt säger många att plankan är farlig om den utförs på fel sätt. Låt oss ta det här från början.

Annons

Vad är syftet med övningen? De flesta som gör den vill stärka upp sin bål, ryggens kärnmuskler, för att få en starkare rygg som klarar av mer belastning. Men enligt min erfarenhet så är svaga coremuskler sällan problemet. Det största problemet är att många saknar förmågan att kunna kontrollera musklerna och ryggraden och att koordinera rörelerser. Att röra ryggen, kota för kota, spänna och sträcka, statiskt och dynamiskt.

Fundera på det här Bruce Lee-citatet i någon minut.

Fundera på det här Bruce Lee-citatet i någon minut.

Andra tänker:

”Att göra plankan är jobbigt och eftersom det är jobbigt så måste det vara bra förbålstyrkan.”

Eh? Alla positioner blir jobbiga efter en viss tid. Håll ett glas vatten rakt ut från kroppen. Hur många minuter tar det innan du börjar känna att de stabiliserande axelmusklerna börjar tröttna? Betyder det att det du just nu håller på med är att stärka de stabiliserande musklerna och förbättra axelns funktion? Självklart inte! Samma sak gäller plankan.

Det här är ett vanligt fenomen. Många bedömmer sina personliga tränare efter hur bra de är på att ”köra slut på en”. Men vad har du lärt dig? Vad har du förbättrat?

Att stå i plankan statiskt över tid gör att du blir bra på … att stå i plankan över tid. Men vad händer när du börjar röra på dig, så fort du kommer bort från den perfekta linjen?

Har du bara tränat och stärkt ryggen i en viss position så kommer du att upptäcka att du inte är så stark som du kanske trodde i andra positioner. Det är inte så konstigt egentligen eftersom ryggen bara har fått träna på att vara statiskt i ´den perfekta linjen´ och inte fått prova på och utmanas i andra positioner och rörelser. Att flytta sig från en position till en annan och att kunna göra det kontrollerat det är något helt annat.

Vad är målet? Du vill få en starkare rygg som klarar av mer belastning? Om du vill förbättra bålstyrkan och få en starkare core som kan skydda din ryggrad så är plankan bortkastad tid. Att jaga minuter i plankan kommer aldrig ge dig en mer funktionell rygg som gör att du inte får ont. Det kommer heller inte göra att du klarar av annan träning bättre.

Plankan kan uppfylla ett syfte när man lär kroppen terminilogin. Du får ett hum om vad ett framåttippat bäcken är, vad ett bakåttippat bäcken är och du lär digatt hålla positionen statiskt. Men jag ser många som varje gång de är på gymmet försöker att slå sitt minuterlånga rekord. Är du en av dem? Sluta nu att slösa tid i plankan. Det finns mycket effektivare sätt att stärka upp ryggen! Det är genom att röra på sig och lära sig att koordinera och kontrollera ryggen i rörelse. Ryggraden kan röra sig framåt, bakåt, i sidled och rotera. Du vill kunna göra allt! Inte bara ha en helt rak och stilla.

Att träna på plankan statiskt är inte direkt överförbart till stabilitet i ryggen i specifika rörelser. Ryggträningen behöver utvecklas mer specifikt till ditt syfte. Vad händer när du tappar den perfekta linjen, eller krummar ryggen lite i ett lyft? Vill du inte vara stark i de positionerna med? Då måste du utsätta dig för de här rörelserna, integrera positionerna med rörelser. Vidga dina vyer!

Är plankan farlig?

En sak som plankan inte är däremot är farlig. Det är som vilken annan övning eller rörelse som helst. Det handlar om dosering. Så nej, plankan är inte farlig, men det är slöseri med tid. Om du istället kan lära dig att kontrollera och röra vartenda segment i ryggraden så kommer du får mycket bättre resultat.

Tips. 

Testa om du kan tippa bäckenet framåt (svanka i korsryggen) och tippa bäckenet bakåt utan att röra resten av ryggen.

Kan du tippa bäckenet framåt och bakåt samtidigt som du går eller gör en knäböj?

https://instagram.com/p/BLLSv4Hg27h/

 

Ta kontroll över ryggen. Inte bara i en position utan många!!!

 

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar