Annons

Jonas Parandian
Naprapaten Jonas Parandian skriver om hälsa, träning och hur du mår som en kung!

Annons
 

@naprapatjonas 10 mest sedda videos på instagram

Det är bara att inse att ni som följer mig älskar träning då de flesta klippen handlar om just det. Över 150 000 har tex sett min mamma rehab-träna sig tillbaka efter sin stroke. Men det klippet på 10 i topp-listan som har setts flest gånger är inte ett träningsklipp!

10. Hopp och volter i snön och isstappsslagssmål.

När ett gäng movers och killar med parkour-bakgrund prickar in en fantasik helg i Kungsberg full av snö då kan det sluta så här!

9. Knakelibrak!

Knaka nacke! Antingen hatar du det eller så älskar du det. Mikaela Lauren är proffsboxare och tränar hårt. Då och då behöver hon ha hjälp med att ta bort spänningar och mjuka upp muskler och leder.    

8. Mikaela Lauren (igen) rehabar vaden!

Mickan hade under en längre tid besvärats av en sträckning i vaden. Hon sökte hjälp innan ett viktigt träningsläger. Den här övningen hjälpte henne att att vara fit for fight på nolltid! Kanske något för dig?!

Nu är det bara 5 veckor kvar tills att våran WBC-champ @mikaelalauren1 går titelfight mot Klara Svensson på Hovet. Det här var vår sista träff innan hon sticker iväg på ett långt träningsläger. Sist vi sågs berättade hon om en sträckning i vaden som hon dragits med länge men som på sistone blivit värre och värre. Vi behandlade vaden och hon fick i hemläxa att göra excentriska tåhäv med ett 6312-tempo. De gjorde susen och hon var mycket bättre idag! 6312-tempo innebär att hon med hjälp av bägge fötterna går så högt upp som hon bara kan. Tar bort den ena foten och stannar med den andra kvar så högt hon kan i 2 sekunder. Därefter sänker hon långsamt ner i 6s. till att hon når fullt utsträckt läge. När hon känner att hon sjunkit så djupt in i stretchen som hon bara kan så stannar hon kvar där i 3 sekunder. Upprepar samma sak på samma ben. 6 reps per sida i 3 sett. Därefter visade hon att hon var proffs på att släcka ljus med knytnävarna. En snabbhet- och koordinationslek som är inspirerad av Ido Portal.

A video posted by Jonas Parandian (@naprapatjonas) on

7. Hur lågt kan du gå?

Bakåtböj med tung packning. Att vandra i fjällen kan bli monotont och många blir stela och får problem med både knän och höfter men även ryggen kan strejka. Glöm inte bort att variation kan vara en nyckel till minskad överbelastning. Variera rörelsemönstret. Har du böjt bakåt idag? Gör det då!

6. Squatsäker?

Har du testat vad din kostym går för? Vare sig du har tänkt att drop it like it´s hot på dansgolvet eller brottas på efterfesten så behöver kostymen passera det här testet!

Testar om kostymen är squatsäker

A video posted by Jonas Parandian (@naprapatjonas) on

5. Jon Olsson rehab-tränar i bar överkropp!

Först en krasch på skidor förra vintern och en ryggfraktur sedan en ny smäll på samma ställe när han träffade vattenytan eftter ett klipphopp på över 20 meter i somras. Jon ont i ryggen igen. I över 3 månader hade han problemen tills han kom till mig och vi började att träna på att röra på ryggraden. Isolerat. Kota för kota. Movement is medicine

⛷ Först en krasch på skidor i vintras som resulterade i en fraktur i ryggen och nu en ny smäll när @jonolsson1 hoppade från en 20-metersklippa. MR visade ett ödem i ryggraden och rekommendationen var att han skulle vila. På 3 månader har det varken blivit bättre eller sämre. Därför var det dags att ta kontroll över ryggen nu när han är hemma i Stockholm ett par dagar. I tre dagar har vi passat på att jobba mer intensivt med ryggradsrörelser som ska stärka upp kärnmusklerna och han känner redan förbättring. Det här är rörelser som jag har lärt mig av Ido Portal, Shai Faran via Ido Portal Method och som jag använt mig frekvent av på många av mina klienter med svåra ryggskador. Det här är något helt annat än att göra plankan och träna coren statiskt. Genom att lära patienterna att kunna kontrollera ryggraden och röra den på måna olika sätt så har jag haft stor framgång med att rehabilitera och hjälpa de med stora diskbråck och kronisk ryggvärk. Även fast kroppen har en enorm läkningsförmåga så är sällan vila och att vara stilla lösningen på en skada. Det gäller att röra på sig. Smart och medvetet! A video posted by Jonas Parandian (@naprapatjonas) on

4. Anatomilektion med låg nivå…

… i alla fall under bältet!

3. Mamma rehab-tränar efter stroken <3

Mamma gör succé på instagram när hon tränar. Ido Portal Method med fokus på balans, reaktion och rörelse.

Mamma ❤️ Hon har suttit i squat så länge jag kan minnas. I sjukhusets korridorer när hon skrev journaler, när hon leker med barnbarnen eller när hon vilar mellan setten när vi tränar. Jag kommer ihåg att jag tyckte att det var pinsamt att hälsa på mamma på jobbet. De andra läkarna satt liksom bakom sina skrivbord på sina stolar. Det var pinsamt att hon gjorde annorlunda. Jag antar att de flesta någon gång har skämts för sina föräldrar men idag är jag bara stolt över henne för att hon inte bryr sig om sånt, vad andra tycker. I våras fick mamma en stroke och sedan dess har vi tränat för att förbättra bland annat balans och kontroll. Ido Portal Method är extremt bra för att förbättra hjärnans neuroplasticitet. Det är få saker som har så kraftfull inverkan och är så effektivt för hjärnan som genom att lära sig nya rörelser och sekvenser. Vi tränar koordination, balans, reflexer, kontroll, stabilitet, rörlighet och styrka. Hon är jätteduktig A video posted by Jonas Parandian (@naprapatjonas) on

2. Mamma rehab-tränar – Del 2!

Det är aldrig försent att börja träna! Här marklyfter hon för första gången. Kryper har hon såklart gjort tidigare i sitt liv men det var ett tag sedan nu. Det är jobbigare än man tror!

Skratt och marklyft när mamma kom förbi kliniken och tränade. I dag var det första gången som hon testade marklyft. Någonsin. Det såg väldigt bra ut! ‍♀️ Marklyft för äldre är en underskattad övning. Men att krypa är kanske än viktigare. Mina äldre klienter bryr sig inte så mycket om vikten på stången. För de är det viktigare att kunna röra sig bättre. Att på ett smidigt sätt kunna sätta sig ner på golvet för leka med sina barnbarn och sen obehindrat kunna resa sig upp igen. Och det är inte bara musklerna som blir starkare när man tränar! I dag äter många kalcium och D-vitamin för att stärka skelettet. Men det finns inget effektivare sätt att stärka skelettet på än med belastning och rörelse! Evigt tacksam för allt jag får lära mig av Ido Portal Och mamma du är grym! ❤️ #idoportalmethod

A video posted by Jonas Parandian (@naprapatjonas) on

1. Isbad!

Efter att varit med Wim ´The Iceman´Hof i Pyreneerna i somras och i en vecka tränat på isbad och andning så längtade jag till att isen skulle lägga sig på sjön så jag kunde ta mitt premiärdopp utomhus. Efter forskningen och studierna som har gjorts så har det här har blivit en rörelse. Va inte tvåa på bollen – börja isbada du med!  

Äntligen is på sjön ❄️ Ända sedan i somras när jag var med @iceman_hof i Pyrenéerna, där vi andades, badade isbad, vandrade och äventyrade, så har jag längtat efter just det här badet! Att få bryta isen på sjön och ta ett riktigt riktigt kallt bad. Det var en speciell vecka i Pyrenéerna. Jag tog min andning till en helt ny nivå när jag blev guidad av Wim och jag har aldrig kommit så djupt i meditationen tidigare som jag lärde mig att göra där. ❄️ Forskningen som har gjorts har visat att de här andningsteknikerna kombinerat med att utsätta kroppen för kyla och isbad gör att man kan påverka kroppens autonoma nervsystem. Något man tidigare trott var omöjligt. Forskarna har har först gjort studier på Wim Hof och sett att han klarar av det. Men det riktigt coola är att han har lärt ut metoden till andra som har reproducerat de här resultaten. Kox, Pickkers et al. 2014 hade i sin studie en grupp på 12 stycken som fick träna andningstekniker, meditation och isbad och en annan grupp på 12 stycken som inte fick någon träning. Bägge grupperna injicerades med ett endotoxin (Escherichia coli ). I vanliga fall så reagerar kroppen ganska våldsamt på den här injektionen med influensaliknande symptom som feber och illamående men de i den gruppen som blivit tränade, andats, mediterat och badat isbad, klarade av att kontrollera kroppen och reaktionen klart mycket bättre jämfört med de i den otränade gruppen. Återigen kan man se vilka enorma egenskaper människokroppen besitter. Hur man med hjälp av andning, meditation och kyla kan klara av att kontrollera autonoma nervsystemet och påverka immunförsvaret något som man tidigare trott var omöjligt. Börja med kalla duschar innan ni hoppar i isigt vatten och kolla in www.icemanwimhof.com för andning @enahm_hof A video posted by Jonas Parandian (@naprapatjonas) on

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar