Annons

Jonas Parandian
Naprapaten Jonas Parandian skriver om hälsa, träning och hur du mår som en kung!

Annons
 

Kom igång med Movement training!

Hur många nya rörelser har du lärt dig senaste veckan? 100? 50? 20? 0? Din kropp hungrar efter mer rörelse! Precis som att du skulle svälta och bli svag utan mat och näring behöver dina muskler och leder belastas med rörelse och din hjärna och ditt nervsystem behöver stimuleras och utmanas.

ido portal

Akrobatik i djungeln – Ido Portal visar olika volter.

  Jag har precis avslutat en veckas Movement Camp i Thailand med Ido Portal. ”Vad är det, och vem är han?” kanske du undrar. Du är inte ensam, så jag ska försöka förklara.

Movement Camp är en hel vecka på träningsanläggningen Thanyapura i Phuket, med långa dagar av fullt fokus på rörelse. Ido Portal och hans team är exceptionell duktiga lärare. De är besatta av rörelse och experimenterar och utforskar ständigt nya saker och det är under den årliga Movement camp-veckan som man får ta del av deras projekt – och får chansen att fördjupa sina kunskaper.

Annons
movemnt camp ido portal

Ido Porta undervisar Movement.

I år var campet större än någonsin. Intresset för rörelse ökar hela tiden, speciellt efter att UFC-fightern Conor McGregor fått hjälp av Ido Portal. Fler och fler upptäcker tjusningen i att röra kroppen på sätt som de inte tidigare gjort. Många blir förbluffade över hur mycket kunskap Ido Portal och hans team besitter och över deras förmåga att bryta ner stora komplexa övningar och rörelser till mindre beståndsdelar.

Din kropp hungrar efter mer rörelse! Precis som att du skulle svälta och bli svag utan mat och näring behöver dina muskler och leder belastas med rörelse och din hjärna och ditt nervsystem behöver stimuleras och utmanas.

”Rörelse” kanske kan låta lite flummigt, men det är ju för att begreppet innefattar så mycket, nämligen allt som har med rörelse att göra. Förra året fick vi testa parkour med John Sapinosa och Joseph Bartz, balansera på räcken, göra precisionshopp och lära oss hur man ramlar och faller på ett effektivt sätt. Av Shai Faran fick vi lära oss att göra spinal waves och hur man kan röra ryggraden i alla möjliga olika vinklar och kombinationer. Med Odelia Goldsmith stod vi på händer, stärkte upp handleder och axlar och gjorde Locomotion-patterns, hur man förflyttar sig på olika sätt. Med Ido Portal fick vi träna på fotarbete, rytm och hur man väcker liv i sina reflexer.

movement camp odelia

Odelia demonstrerar nya movement patterns.

 

movement camp bjj jonas

Brasilians Jiu Jutsu var ett av årets stora ämnen.

I år fick vi förutom dans och Locomotion chans att brottas. Rörelseträning är inte tävlingsinriktad, men BJJ är ju en kampsport och då ska man ju kort och gott besegra sin motståndare. Det var spännande att se hur folk som inte testat att brottas tidigare, men som har hög rörelseintelligens, bra kroppskontroll och är smidiga, ta sig an den här sporten. I många positioner där en vanlig dödlig skulle ha blivit besvärad av stela höfter eller känna stor press på nacken kunde de istället hitta ett lugn.

Hur många nya rörelser har du lärt dig senaste veckan? 100? 20? 5? 1?

Om du svarar 0 så måste du läsa det här!

  1. Hungrar din kropp efter rörelse?

    Jag kan lova dig att svaret är ja. Din kropp hungrar efter mer rörelse! Precis som att du skulle svälta och bli svag utan mat och näring behöver dina muskler och leder belastas med rörelse och din hjärna och ditt nervsystem behöver stimuleras och utmanas.

  2. Förbättra dig genom kvalitativa rörelser.

    I fitnessvärlden mäter man oftast förbättringar i antal sets eller reps, hur mycket vikt man har på stången eller vilken fettprocent man ligger på. När det kommer till rörelse är det också viktigt att du blir mer medveten om kvalitén. Förbättringar kan ske på alla olika plan och i alla olika riktningar. Försök att tänkta mer fritt. Hur kan jag förbättra den här rörelsen? Vad behärskar jag inte? Var är jag svag och var är jag starkare? Klarar jag av att göra den här rörelsen långsamt och smidigt och klarar jag av att göra den snabbt och explosivt?

  3. Träna både kroppen och knoppen.

    Att lära sig att röra kroppen på nya sätt är ett extremt kraftfullt verktyg för att stimulera hjärnan och neuroplasticiteten. Du behöver inte vänta på nästa års Movement Camp. Du kan starta reda idag bara du har lite fantasi. Hur tar du trapporna? Kan du göra det på ett nytt sätt? Och ännu ett annat? Har du testat att balansera på trottoarkanten på väg till jobbet med att bara sätta i utsidan av fötterna? Tränar du crossfit och lyfter tungt så testa att ta en dansklass. Det värsta som kan hända är att du har två vänsterfötter och snubblar men du har förhoppningsvis kul på vägen! Möjligheterna är oändliga, du måste bara våga vara lekfull.

Oberoende av vilken nivå du är på, ung, gammal, svag eller stark så kan jag varmt rekommendera dig att ta en av Ido Portals workshops eller att delta på ett Movement Camp. Du kommer inte att ångra dig!

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar