Annons

Jonas Parandian
Naprapaten Jonas Parandian skriver om hälsa, träning och hur du mår som en kung!

Annons
 

Klas knärehab – uppföljning efter 5 veckor!

Klas har krigat på med rehaben. Fem pass i veckan har han fått till. Och det har gett resultat.

Uppföljning. Nu har Klas eller @claerence, som jag bloggat om tidigare (läs här), krigat på i fem veckor med sin träning och det var dags för mätningar, tester och re-tester.

När man går från att inte ha belastat ett knä på över sex år till att plötsligt börja träna muskulaturen så gäller det att göra det smart. Belastar du för mycket kan strukturer bli irriterade eller till och med ta skada. Belastar du däremot för lite kan progressionen utebli, knät förblir svagt och du får aldrig tillbaka den rörlighet eller stabilitet du önskar. Jag träffar många som tyvärr gör alldeles för enkla övningar med för dålig variation och som lägger ner alldeles för lite tid på sin rehab.

Annons
Klas gör split squats med främre foten upphöjd.

Klas gör split squats med främre foten upphöjd.

För att hitta den perfekta doseringen så gäller det att vara noggrann i sin träning. Ibland har Klas pushat lite för hårt och knät har svällt upp och blivit lite irriterat. Men en liten irritation kan kroppen hantera och snabbt läka. Men det gäller att träna medvetet.

Ju starkare och stabilare knät blir, desto mer belastning klarar leden av. Ju mer belastning knät klarar av desto tuffare övningar kan man göra.

Jag hade önskat att han fått till sju rehabpass i veckan men som hans liv ser ut, med långa inspelningsdagar till hans youtube-kanal , så har han skrapat ihop fem pass i snitt.

Hur har det gått, då? Jo, det svagare benet börjar komma ikapp både styrke- och rörlighetsmässigt. Vid första mätningen så hade Klas vänstra lår väldigt dåligt utvecklad muskulatur och mätte i omkrets upp till 45,5 centimeter, jämfört med det högra benet, som mätte 51,5 centimeter. I dag, fem veckor senare, mätte vänster lår 49 centimeter, vilket innebär en ökning med hela 3,5 cm. Höger lår hade ökat med 2 cm. Riktigt bra jobbat!

Ju starkare och stabilare knät blir, desto mer belastning klarar leden av. Ju mer belastning knät klarar av desto tuffare övningar kan man göra. I går startade vi passet med Ido Portals squat routine 2.0 som uppvärmning.

Klas klarar nu av att stanna kvar nere i den djupa squaten i drygt tio minuter. Till skillnad mot fem minuter för bara fyra veckor sedan. Och det viktigaste av allt är att han känner sig mycket bättre nu när han är starkare.

Efter det gick vi igenom alla övningar. Förfinade tekniken och ökade svårighetsgraden, för att ständigt utmana knät. Stay tuned, jag lovar att berätta mer om hur det går för Klas!

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar