Annons

Jonas Parandian
Naprapaten Jonas Parandian skriver om hälsa, träning och hur du mår som en kung!

Annons
 

Impingement – och vad du kan göra åt det!

Har du problem med axlarna? Eller vill förebygga? Då kan hanging challange vara något för dig!

Brita Zackari har impingement, alltså inklämning i axeln, och ska göra Ido Portals Hanging Challange! Vilka andra är på?

Efter att ha burit på bebis och legat på armen i alla möjliga konstiga positioner och nattammat så har programledaren och bloggaren Brita Zackari fått svårt att använda armen. Nu gör det ont att lyfta armen ut från kroppen och det smärtar i axeln och ut i övre delen av överarmen. Impingement är ett inklämningssyndrom där rotatorcuffens senor eller en bursa (som betyder slemsäck, men det är ju inget vidare trevligt ord) blivit klämda och skadade. Inklämning  gör oftast ont när man lyfter armen ut från kroppen, speciellt vid 80-120 graders elevation.

Brita hänger och sträcker ut axlarna.

Brita hänger och sträcker ut axlarna på SPR Athelete Factory.

Hur går det till? I tillägg till naprapatbehandlingen ska Brita nu hänga för att bli av med problemet. Ido Portals Hängutmaning går ut på att hänga i 7 minuter varje dag i 30 dagar. Du behöver inte hänga 7 minuter i sträck, utan sprid ut det över dagen. Ett exempel kan vara 30 sekunder x 8 på förmiddagen och 30 seukunder x 6 på kvällen. Då har du ackumulerat 7 minuters hängande.

Det gäller att ha tålamod och att inte gå för hårt ut i början

Hur kan något så enkelt som att hänga fixa en impingement som de bästa ortodeper och terapeuter inte kunnat fixa? Ibland är det de enklaste sakerna som är de absolut viktigaste. Jag har träffat utmattade elitidrottare som har varit på utredningar för sin trötthet och tagit alla möjliga prover men där man inte hittar något fel. Sedan kan en så enkel fråga som ”Hur ser dina sömnvanor ut?” lösa hela problemet.

Att hänga är för axlarna lika självklart som att vi behöver sömn när vi är trötta.

Att hänga är för axlarna lika självklart som att vi behöver sömn när vi är trötta. Våra axlar är gjorda för att hänga och klänga, men i det moderna samhället vi lever i så får det inte något utrymme. Tänk efter själv: När hängde du senast? Kanske några minuter på gymmet när du gjorde chins, men gick du verkligen till helt utsträckt läge då?

Ända sedan jag blev introducerad till den här metoden har jag använt den framgångsrikt på mina patienter med impingement. Många med svåra inklämningar där ortopederna, efter åtskilliga omgångar av rehablitering och kortisonsprutar, sagt att operation är enda utvägen har blivit hjälpta av att ”bara” hänga. Men det gäller att ha tålamod och att inte gå för hårt ut i början.

Eftersom att Brita inte har hängt tidigare och axeln är inflammerad så får hon starta med att ha fötterna i golvet, för att avlasta axlarna så att de inte belastas för hårt av all kroppsvikt. Successivt, ju bättre axeln blir, så får hon ta mindre hjälp av fötterna och därmed öka belastningen. Många har så kraftig impingement att de inte ens kan ha armen ovanför huvudet. Då gäller det att modifiera vinkeln och hitta en mindre belastande position (kanske något som mer liknar en liggande rodd då fungerar bättre). Men successivt även då öka belastningen och vinkeln om det bara så är en tiondels millimeter för varje dag.

Belastar man för mycket så kan det bli mer irriterat, för lite belastning och progressionen uteblir. Hitta dosen som fungerar för just dig!

Ni får gå in på https://www.instagram.com/i_hate_workouts/ och se hur det går för henne. Peppa henne gärna på vägen – eller haka på utmaningen!

Undrar du om hänga kan vara något för dig? Du kan sluta undra. Svaret är Ja!

Gå in på idoportal.com/blog/hanging för att läsa mer!

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar