Annons

Jonas Parandian
Naprapaten Jonas Parandian skriver om hälsa, träning och hur du mår som en kung!

Annons
 

Hur undviker man skador när man tränar MMA och tävlar i UFC?

UFC-fightern Jycken Cedenblad är på jakt efter sin femte raka seger i organisationen. Efter ett långt skadeuppehåll är han nu tillbaka. Bättre än någonsin. Vilka är nycklarna bakom den framgångsrika comebacken?

Mange har efter sin senaste skada, som höll honom borta från sporten i nästan 1 år, lagt om sina prioriteringar helt och tränar idag väldigt annorlunda.

Hur håller man sig som UFC-fighter skadfri?

Hur håller man sig som UFC-fighter skadfri?

I ett tidigare inlägg  läs här  skrev jag om hur vanligt det är att skylla sina skador på otur. Jycken har tänkt om och tar nu eget ansvar för att undvika större skador. MMA kommer aldrig att vara helt säkert. Men det gäller att ta kalkylerade risker för att undvika onödiga skador.

Förutom det uppenbara, att han blivit betydligt rörligare och smidigare än tidigare, så har stretchingen och rörlighetsträningen blivit som ett självdiagnostiskt verktyg där han tidigt kan upptäcka stelheter och obalanser.

Det finns träningsmetoder som påstår sig vara helt riskfria och fria från skador. Men de är sällan tillräckligt utmanande. Våra kroppar behöver utmanas, och även fast man tränar smart så kommer det alltid att finnas en skaderisk vid belastning. Men om man tränar smart, belastar lagom mycket och tar kalkylerade risker så handlar det om små skador. Små skador som koppen snabbt kan läka ut. Små skador som som när de läkt ut gör oss starkare.

Här kan ni se en kort intervju där han delar med sig av sina bästa tips!

https://instagram.com/p/BGq97dwSgAJ/?taken-by=naprapatjonas&hl=en

Jycken har gjort ett par stora förändringar

  1. 60 minuters daglig stretch – Varje morgon startar han med att sträcka ut sina stela muskler och leder. Förutom det uppenbara, att han blivit betydligt rörligare och smidigare än tidigare, så har stretchingen och rörlighetsträningen blivit som ett självdiagnostiskt verktyg där han tidigt kan upptäcka stelheter och obalanser. Då kan han, innan det går för långt och någonting blir skadat, enkelt självbehandla sig med foamrollers och lacrossebollar.
  2. Tränar smartare – han tränar hårdare och mer än någonsin. Men han undviker de moment där skaderisken är hög. Det innebär att hårdare sparring har bytts ut mot lättare och istället större fokus på teknik och mer teknikdrillar.

Det finns oändligt många parametrar och faktorer man kan förändra och förbättra. Här i tidningen ShapeUp delar jag med mig av fler tips för att undvika skador!

 

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar