Annons

Jonas Parandian
Naprapaten Jonas Parandian skriver om hälsa, träning och hur du mår som en kung!

Annons
 

Bygg en starkare kropp på jobbet

En medelsvensson är sittande upp till 12 timmar varje dag. Forskning har visat att 1 timme träning om dagen inte är nog för att kompensera de negativa effekterna som uppstår av att vi är stillastittande i långa perioder. Det finns varken genvägar eller gadgets som kan hjälpa oss. Våra kroppar behvöver rörelse. Nu!

Värk i nacken eller en rygg som strejkar efter en dag på jobbet? 

Om du som så många andra har fått hjälp av en ergonom att ställa in ditt höj- och sänkbara skrivbord i precis rätt höjd och fått din datorskärm lutad i den perfekta vinkeln för att passa just din kropp, kanske du tycker det är konstigt att du får ont i kroppen efter en dag på jobbet? Du sitter ju “helt perfekt”. Det finns en enkel förklaring.

Jag har klienter som knappt vågar röra sig ur fläcken efter att ergonomen har varit där och ställt in deras skrivbord och skärmar.

I dag finns en uppsjö av arbetsredskap som ska hjälpa oss att avlasta kroppen. Men har du funderat på hur din kropp egentligen påverkas av konstant avlastning? Svaret är negativt. Det känns skönt för stunden men den här avlastningen är bara en kortsiktig lösning.

Variera din arbetsställning så ofta som du kan. Foto: Mathias Blom

Variera din arbetsställning så ofta som du kan. Foto: Mathias Blom

Jag har klienter som knappt vågar röra sig ur fläcken efter att ergonomen har varit där och ställt in deras skrivbord och skärmar. Vissa är så oroliga för att någon ska komma åt skrivbordet och förstöra deras skärminställning att de får huvudvärk av själva nervositeten. Hade avlastning varit lösningen på problemet så hade grannen i Beck-filmerna inte varit ensam om att gå runt med sitt nackstöd och jag hade inte haft några klienter, utan hade blivit ersatt av specialtillverkade avlastningsredskap. 

Jag blir inte förvånad om det snart uppfinns kontorsstolar med NASA-teknologi (svindyra, såklart) som gör innehavaren av stolen tyngdlös. Kruxet är bara att astronauter som lever i tyngdlöshet blir bensköra. För när du avlastar kroppen så gör du den svagare. När du blir svagare blir du känsligare för belastning. Det behövs då ännu mindre påfrestning för att du ska överanstränga dina muskler och leder. Ju mer du avlastar, desto lättare kommer smärtan att kunna krypa sig på.

Ta varje tillfälle du får till att stretcha ut och röra på kroppen. Foto: Mathias Blom

Ta varje tillfälle du får till att stretcha ut och röra på kroppen. Foto: Mathias Blom

Bryt mönstret – Bygg en starkare kropp på kontoret!

Här kommer några av mina enklaste men effektivaste tips till dig som vill bryta den här onda cirkeln och göra din kropp tåligare. 

  1. Minimera stillasittandet. En medelsvensson sitter stilla 9-12 timmar per dag. Vi sitter vid frukostbordet. I bilen/tåget på väg till jobbet. Vi sitter hela dagen på jobbet. (Här brukar alltid någon protestera och påstå att de inte alls är stillasittande hela dagen, men att gå tre vändor till kopiatorn varje dag är inte ett liv i rörelse!) Vi sitter när vi käkar middag. Sen hamnar vi i soffan framför tv:n med lapotopen i knät. Och om vi vill byta kanal så har vi en fjärkontroll till det. Vissa har till och med fjärrkontroller som sköter belysningen så att de slipper gå hela långa vägen till dimmern på väggen. Det här är sjukt. Vi är skapta för att röra på oss och vi är beroende av rörelse!
  2. Variation. Den bästa arbetsställningen är din nästa arbetsställning. Det finns inte en bra sittställning. Kroppen fungerar inte så. Vi har ett stort behov av en stor variation av rörelse. Gör så här: Skriv ett mail – byt sittställning! Ta ett telefonsamtal – byt igen. Sitt på huk. Sitt på underbenen. Sitt på ena benet. Sitt på det andra. Stå upp! Variation är alltså betydligt bättre än alla råd på hur du “bör” sitta framför en skärm.
  3. Häng. Sätt upp en chinsstång i dörrkarmen till fikarummet eller häng upp ett par romerska ringar mitt i korridoren. Häng i stången varje gång du passerar. Häng avlsappnat för att få sträcka ut axalar och muskler. Börja med 30 sekunder. Försök slå ditt rekord varje gång.
  4. Skaffa en stretchkompis! Allt är lättare om man är två och så kan ni peppa och påminna varandra. Skäms inte om alla andra tittar snett på er när ni sitter i squat och jobbar. Ju fler höjda ögonbryn, desto bättre! Själv hänger jag gärna på tunnelbanan varje dag till jobbet och bryr mig inte det minsta om att folk glor.
  5. Regelbundet underhåll. Lägg ner tid på att underhålla din kropp. Precis på samma sätt som att du pysslar om din bil och regelbundet tar den på service så behöver kroppen också kärlek och omtanke. Massera ut stelheter med lacrossebollar eller foamrollers eller ta kroppen på service hos naprapaten för lite behandling.
Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar