Annons

Jonas Parandian
Naprapaten Jonas Parandian skriver om hälsa, träning och hur du mår som en kung!

Annons
 

Att bada isbad och ta isduschar – allt du behöver veta!

Efter min vecka med Wim Hof i Pyrenéerna så kunde jag ta min andning och isbaden till en helt ny nivå. Och det gick fort. Från att kunna sitta i isbadet i 10 minuter och bli nedkyld till att kunna sitta kvar i 30 minuter och knappt känna mig kall.

Äntligen är vintern här och det är is på sjöarna.

Som jag har längtat. Ända sedan i somras när jag var med Wim Hof i Pyrenéerna, där vi andades, mediterade och badade isbad, så har jag längtat efter just det här badet! Att få bryta isen på sjön och ta ett riktigt, riktigt kallt bad.

Annons

Här kan ni läsa om min vecka med Wim Hof i Pyrenéerna.

Den moderna livsstilen vi har i dag med alla bekvämligheter som hör till och alla hjälpmedel vi har tillgång till som ska förenkla levernet, medför att det är många stressorer vi inte utsätts för. Det är sällan som vi i dag till exempel utsätts för ojämna underlag då trottoarerna och golven vi går på är platta. Det är sällan vi är riktigt hungriga i långa perioder. Det är många fysiologiska stressorer likt dessa som vi inte utsätts för idag för att vi lever så skyddat och bekvämt men som våra förfäder exponerades för. Frånvaron av den här typen av stressorer som i miljoner år av evolution har varit en del av och format våra förfäder gör att vårt nervsystem, vår hjärna och våra kroppar kanske inte får tillräckligt med stimuli.

Kanske är det så att vi är gjorda för att frysa och vara riktigt kalla ibland, att vi behöver det.

Kyla är ett exempel! Om temperaturen faller några grader så börjar vi frysa och vi måste sätta på oss en tröja och höja temperaturen på elementen. Och blir det fem grader varmare så vill vi istället ta av oss kläder. Jag tror att vi är sämre på att reglera kroppstemperaturen idag, att vi är känsligare och tål mindre. Kanske är det så att vi är gjorda för att frysa och vara riktigt kalla ibland, att vi behöver det, precis som att kroppen behöver och mår bra av att få träna hårt, bli riktigt varm och svettas.

Video från mitt isbad.

https://instagram.com/p/BMdfnCzA58t/?taken-by=naprapatjonas&hl=en

 

Varför bada isbad och ta isduschar?

Flyttar försiktigt bort stora isbitar så att jag kan få njuta av ett långt och kallt isbad.

Flyttar försiktigt bort stora isbitar så att jag kan få njuta av ett långt och kallt isbad.

Wim Hof har bevisat för forskarna att han kan påverka det autonoma nervsystemet och att han kan reglera frisättningen av stresshormoner. Det här är något man tidigare inte trott var möjligt, men Wim har med hjälp av andningstekniker, meditation och isbad kunnat lära sig att kontrollera det.

Men det riktigt coola är att han har lärt ut metoden till andra som har reproducerat de här resultaten.

I vanliga fall så reagerar kroppen ganska våldsamt på den här injektionen med influensaliknande symptom som feber och illamående men de i den gruppen som blivit tränade, andats, mediterat och badat isbad, klarade av att kontrollera kroppen och reaktionen klart mycket bättre jämfört med de i den otränade gruppen.

Kox, Pickkers et al. 2014 hade i sin studie The Wim Hof Method en grupp på 12 stycken som fick träna andningstekniker, meditation och isbad och en annan grupp på 12 stycken som inte fick någon träning. Bägge grupperna injicerades med ett endotoxin (Escherichia coli). I vanliga fall så reagerar kroppen ganska våldsamt på den här injektionen med influensaliknande symptom som feber och illamående men de i den gruppen som blivit tränade, andats, mediterat och badat isbad, klarade av att kontrollera kroppen och reaktionen klart mycket bättre jämfört med de i den otränade gruppen.

Hur känns det?

De första sekundrarna när den kraftiga kylan biter tag och omfamnar kroppen är intensiva.

De första sekunderna när den kraftiga kylan biter tag och omfamnar kroppen är intensiva.

Att i den intensiva kylan som omfamnar en kunna slappna av, släppa ner skuldrorna och ta långsamma djupa andetag. Ha kontroll och känna lugn. Det är en kraftfull känsla!

Många som tar isduschar och badar isbad har positiva upplevelser som:
Ökade energinivåer.
Piggare och mer uppmärksam.
Upplever att de är friskare och mindre sjuka.

Hur går man tillväga?

Det gäller att kunna slappna av, hitta ett lugn och andas.

Det gäller att kunna slappna av, hitta ett lugn och andas.

Jag kan rekommendera er att testa Wim Hofs andningskurs online eller lyssna på någon podcast som han gästar.

Börja inte med att hoppa ner i en isvak.

Starta med iskalla duschar.

Börja med 2-3 minuter långa duschar. Jobba dig upp till 10 minuter.

Men stressa inte. Öka 1-2 minuter för varje vecka. Ge kroppen en chans att hinna vänja och anpassa sig. Låt det ta tid.

Ta inte en varm dusch direkt efter. Låt kroppen få återhämta sig och återfå värmen på ett naturligt sätt.

Tar du första kalla duschen redan i kväll?

Wim Hof besöker Joe Rogans Podcast. The Joe Rogan Experience.

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar