Annons

Jonas Parandian
Naprapaten Jonas Parandian skriver om hälsa, träning och hur du mår som en kung!

Annons
 

Är du förkyld och behöver en quickfix?

Dela det här inlägget med någon du tycker om när det är förkylningstider! Flera bra tips på hur du kan boosta immunförsvaret och snabbare bli frisk!

Nu är många tillbaka på jobb från en ledighet och semester som gått i ett. Det har varit full fart hela sommaren för många och kroppen har fått jobba hårt. Sena nätter med lite sömn, mindre träning och rörelse än vad många är vana med men desto mer god mat och mer alkohol.

Med ett immunförsvar som är kört i botten så lurar förkylningen runt hörnet

Och istället för att komma tillbaka till arbetet full av energi som man hade planerat och hoppats på så känner sig många helt tomma på ork med både energinivåer och immunförsvar körda i botten. Förhoppningsvis så har man skapat många fina minnen som kan ge energi längre fram.

Annons
Både ingefäran och gurkmejan är kända för sina potenta antiinflammatoriska egenskaper.

Både ingefäran och gurkmejan är kända för sina potenta antiinflammatoriska egenskaper.

Med ett immunförsvar som är kört i botten så lurar förkylningen runt hörnet och precis när många har längtat efter sina rutiner och tänkt att komma igång med träningen igen så blir man istället sängliggande med feber, snuva och ont i halsen.

Här är mina bästa tips på både vad du kan göra för att förebygga men också för att snabbare vara på benen igen när du vill blivit förkyld

Träning – Att träna regelbundet stärker immunförsvaret. Studier har visat att de som tränar löper mindre risk att drabbas av förkylning. Med det sagt så är det viktigt att också ge kroppen vila och återhämtning när den behöver det. För mycket träning har nämligen motsatt effekt på immunförsvaret. När jag är sjuk så försöker jag fortfarande att röra på mig. Det kan var kortare pass med långsamma rörelser för att mjuka upp ryggraden och stela leder eller pass där jag lyfter tyngre men få repetitioner. Det finns studier gjorda där man har sett att grupper som tränar under sin förkylning faktiskt kan återhämta sig snabbare än de som inte tränar alls.

Kom ihåg att träning inte alltid behöver vara högintensiv och intervalliknande där allt ska göras snabbt och med kort vila. Det kan vara tunga lyft med få reps och lång vila, eller långsamma rörelser. länka till Work In

Jamu – Jag brukar göra många olika smoothies, juicer och varma drycker fyllda av massa nyttigheter från växtriket. Just Jamu-juicen har hjälpt mig många gånger när jag varit förkyld eller känt mig hängig och krasslig. En traditionell indonesisk juice som används både sjukdomsförebyggande men också i behandlande syfte.

Huvudingredienserna är gurkmeja och ingefära, som båda är kända för sina potenta antiinflamtoriska egenskaper.

Recept till jamu-jucien hittar ni här!

 

Tagga en vän som är förkyld eller behöver en vitaminboost! För här kommer receptet på en juice som innehåller både vitaminer och antioxidanter. ☀️ #Jamu är en traditionell indonesisk juice som används både i sjukdomsförebyggande men också i behandlande syfte. Den har hjälpt mig många gånger när jag varit förkyld eller känt mig hängig. Huvudingredienserna är gurkmeja och ingefära båda kända för sina potenta antiinflamtoriska egenskaper. Recept! Gör så här: Skala och riv 4 kvistar gurkmeja och 1 bit ingefära. Koka försiktigt gurkmejan och ingefäran i 1l vatten tillsammans med en tamarind på låg värme i 20-25min. Mixa! Men ta bort tamarinden innan! Smaksätt med 1msk honung från din lokala biodlare och saften från 2 limefrukter. Häll långsamt ner juicen i förslutningsbar flaska genom en sil. Kan serveras både varm eller kall. Drick 2dl/dag tills den är slut. Och du är frisk Om man inte får tag på ekologisk färsk gurkmeja så kan man använda sig av pulver! #naprapatjonasantiinflammatoriskasupersmoothies #jamujuicen

Ett filmklipp publicerat av Jonas Parandian (@naprapatjonas)

Vitamin D-boost

Det bästa sättet att ge kroppen Vitamin D är att vara ute i solen. När det är vinter så försöker jag alltid att tajma in mina uteaktiviteter under de få soltimmarna som bjuds på.

Så fort jag känner av några förkylningssymptom så tar jag extra hög dosering av mina Vitamin D-droppar (långt över rekommenderat dagligt intag) och fortsätter att boosta på det sättet i tre dagar.

Sömn – Med ett fökylningsvirus i kroppen så behöver den mer vila och återhämtning och då är sömnen A och O. Om folk förstod vilka läkande krafter och hur kraftfullt sömnen är så skulle den få mer respekt. I det här inlägget har jag skrivit om hur du kan förbättra din sömn!

Minimera den dagliga stressen

Undvik energibovar i vardagen och om möjligt boka av möten och andra saker som tar din kraft. Om du tar det extra lugnt nu kommer du att bli mer effektiv längre fram. Gör aktiviteter som stimulerar dit parasympatiska nervsystem. Andningsövningar, rörelser och meditation.

 

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar