Annons

Jonas Parandian
Naprapaten Jonas Parandian skriver om hälsa, träning och hur du mår som en kung!

Annons
 

Är det farligt att röra på nacken?

Har ni någon gång hört? –Det är farligt att böja huvudet bakåt! Eller –Det är skadligt för knäna att göra djupa knäböj! Lyssna inte till det. Läs det här istället!

Att dricka rent vatten efter ett hårt och svettigt träningspass är något av det godaste jag vet. Jag känner tacksamhet för varje klunk jag tar. Jag vet inte vad det här beror på, men det smakar faktiskt ännu bättre när jag får dyka in under och klunka i mig det rinnande vattnet direkt från kranen. Jag drack alltid vattnet så här när jag var grabb. På väg in från rasten efter en svettig fotbollsmatch mot rivalerna i parallellklassen. Vi trängdes runt handfatet som ett gäng uttorkade hundar kring en vattenskål. Så fort nåring av oss tog en paus från vattendrickandet så dök nästa törstiga person in.

 

Jag vet inte varför jag tycker att det smakar extra gott att dricka direkt ur kranen. Kanske är det betingat till just låg- och mellanstadierasterna och gemenskapen? Kanske stimuleras reptilhjärnan av att böja sig in under och dricka från ett rinnande vatten? Kanske är vi gjorda för att anstränga våra hals- och nackmuskler när vi dricker? Allt smakar ju bättre när man har kämpat lite för det. Eller hur?! Men åter till saken. Just när jag står där och njuter av vattnet mot mina läppar och känner hur varje klunk tillför vätska till min uttorkade kropp så hör jag en röst bakifrån

– Det där är inte bra för nacken! Det har min doktor sagt! Jag vänder mig om och nu kopplades definitivt en primal reflex in! Jag blir arg. Dels för att någon stör mig mitt i min njutning men framför allt för okunskapen som sprids. Hur kan man påstå något så dumt som att det är farligt att böja sig fram, vrida på huvudet och dricka vatten?

Det är inte farligt att använda kroppen!!! Trots detta sprids det så mycket felaktig information och skrämselpropaganda via allt från personliga tränare till läkare. Det är alldeles för många pekpinnar och förbud!

Vi lever i en tid och i ett samhälle som ställer väldigt låga krav på våra kroppar. Extremt låga faktiskt. Vi behöver ju knappt använda kroppen alls egentligen. Vi kan förflytta oss utan att anstränga oss. Vi kan arbeta en hel dag utan att röra oss ur fläcken.

Vi är gjorda för att röra på nacken! Men vi lever i en tid och i ett samhälle som ställer väldigt låga krav på våra kroppar. Extremt låga faktiskt. Vi behöver ju knappt använda kroppen alls. Vi kan förflytta oss utan att anstränga oss. Vi kan arbeta en hel dag utan att röra oss ur fläcken. Hur mycket rörelse får egentligen din nacke på en dag? När du sitter med mobilen, framför datan eller vid Tv:n så kan du ha huvudet helt stilla i timmar utan att du rör dig.

Långsamt kommer lederna att bli stelare och musklerna svagare. “If you don’t use it you loose it” Och om du har en stel och svag nacke så kommer den att bli ännu känsligare för belastning.

If you dont use it. You loose it.

If you dont use it. You loose it.

Varför är jag stel i nacken? Jag stretchar ju två gånger om dagen? Det är av inaktiviet som vi blir stela och mer sköra. Det är inte tillräckligt att stretcha lite före och efter en lång stillasittande arbetsdag. Stelheterna som uppstår av flera timmars stillasittande kan inte botas med träning efter jobb. Kroppen behöver mer rörelse än så! Den behöver få rörelse även under arbetsdagen! Tänk på hur stillasittande vi är idag jämfört med för bara några år sedan.

Eller låt oss gå tillbaka ännu längre till när vi var jägare-samlare. Vad tror ni hände när man kröp på alla fyra i skogen när man smög på något djur eller letade efter nötter och bär och det plötsligt prasslade till i trädkronorna ovanför. Självklart var man tvungen att vrida och samtidigt böja på huvudet bakåt för att se den potentiella faran. Tror ni att medicinmannen i stammen då höjde ett varningens finger och sa aja baja?

På hur många olika sätt rör du din nacke? Som bäst kanske de flesta, förhoppningsvis i alla fall, vrider huvudet åt vänster och höger innan de går över gatan och kanske nickar man lite slött till kollegan på jobbet. Men thats it för de flesta! Nacken och huvudet kan man röra på så extremt många olika sätt, uppåt, neråt, vrida åt sidorna, göra olika cirklar och kombinera många rörelser.

Att använda ryggraden och att vrida på huvudet är essentiellt för att ha en stark, frisk och tålig nacke! Det vestibulära systemet som består av labyrinten i innerörat behöver stimuleras på många olika sätt i många olika positioner och det är bra för balanssinnet. Här är en annorlunda utmaning som är bra för nackens muskler!

Investera tid i att lära dig att röra nacken på många olika sätt. Var inte rädd för att röra den. Men gör det medvetet. Har du aldrig lutat huvudet bakåt på flera år för att någon sagt att det är farligt, börja lugnt och försiktigt. Ta alla chanser du får! Men gör det smart och dosera lagom mycket! Det kommer att vara en investering du inte kommer att ångra!

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar