Annons

Jonas Parandian
Naprapaten Jonas Parandian skriver om hälsa, träning och hur du mår som en kung!

Annons
 

5 övningar som kan inspirera din träning på utegymmet i sommar!

Har du tröttnat på att ständigt göra samma övningar om och om igen när du är på utegymmet? Här är 5 utmanande övningar som du har hela sommaren på dig att försöka fixa!

Tryter fantasin när du kommer till utegymmet? Du är inte ensam! Ett dåligt urval av maskiner och träningsredskap leder till ensidig träning och gör att många känner sig begränsade.

Det är väldigt vanligt att ha målsättningar som att gå ner i vikt, lyfta tyngre eller kunna göra fler repetitioner. Men den här sifferjakten kan snabbt bli tråkig och få de flesta att tappa motivationen.

Träningen blir roligare när jag lär mig nya saker och på köpet får jag större muskler och blir starkare!

Något som fungerat för mig och mina klienter är att skifta fokus. Från att göra flera repetitioner av samma övning i stället öka rörlighetskomplexiteten. Försöka ta övningen till nästa steg genom att försvåra den på något sätt. Det kan vara genom att ta ut mer rörelse, testa nya vinklar eller att kombinera flera övningar med varandra. Se utegymmet som ett ställe där du kan lära dig nya rörelser och utveckla nya färdigheter. Om du till exempel klarar av att göra en pull up och en dip – kan du då sätta ihop de två rörelserna till en muscle up? Ni fattar!

Enbensböj på hög stubbe på utegymmet i Tanto.

Enbensböj på hög stubbe på utegymmet i Tanto.

I mina träningsprogram som jag får av Ido Portal så försvåras hela tiden övningarna. Så fort jag har lärt mig något nytt så ska jag göra en ny svårare variation av övningen som kräver mer rörlighet, styrka och balans. Träningen blir roligare när jag lär mig nya saker och på köpet får jag större muskler och blir starkare! Jag kan varmt rekommendera hans online coachning.

Hur många av de här övningarna fixar du i sommar?

  1. Enarms Toes to Bar – Först måste du klara av att utföra vanliga Toes to Bar strikt och kontrollerat. Bra, du fixar det! Då kan du börja jaga enarmsvarianten. Tips: Ta hjälp av den andra armen genom att greppa tag i en lodrät stång vid sidan.
  2. Strikta Muscle Ups – En tung övning som imponerar på många i utegymmet. Ju långsammare desto coolare. De flesta som provar och misslyckas är dels försvaga i första momentet och orkar inte dra sig själv tillräckligt högt upp. De är också för svaga i övergången, rörelsen mellan pull upen och dipen. Alltså när kroppen ska komma upp över stången, rörelsen som kopplar ihop de två övningarna till en muscle up. Tips: När du gör pull ups, sikta på att få upp bröstet till stången. Själva övergången kan du träna på en lägre stång där du kan ha fötterna i golvet för hjälp.
  3. L-Sit till Shoulder stand –  En snygg kombination av två övningar som ser svårare ut än vad det egentligen är. Perfekt för dig som vill sticka ut och glänsa lite! Kan utföras i parallella stänger eller i ringar, det förstnämnda är enklare börja där. I början kan du ta hjälp av en vän som kan ”passa” så att du inte slår över.
  4. Finnen – De flesta utegymsövningar tränar framsida lår. Finnen är ett undantag och en ritktigt bra övning för hamstrings och den bakre kedjan. Börja med att utföra övningen med en mer stängd höftvinkel men sträva efter att öppna upp den mer och mer ju starkare du blir för att nå slutmålet – att kunna ha kroppen rak.
  5. Enarmsarmhävningar – En underskattad klassiker som bygger starka axlar. Minimalt med rotation i kroppen hela övningen igenom, så att bröstet är parallelt med marken när du går ner hela vägen och sedan upp igen.
Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar